onsdag den 17. oktober 2012

Jord til bord - mælkeprodukter

Jord til bord - Mælkeprodukter

Så var jeg igang med at fremstille tre forskellige mælkeprodukter. Tykmælk, creme fraiche og smør.

Tykmælk

Jeg kom en halv liter sødmælk i en gryde og den blev varmet til 21 grader:
 Så kom jeg en spiseske kærnemælk i:
 Og så stod den et døgn i køkkenet:
 Efter et døgn:
 Og efter endnu et døgn i køleskabet:
 Jeg synes den smagte som den skulle, det er nok ikke enhver der kan lide tykmælk :-)

Creme fraiche

Jeg kom en halv liter piskefløde i en gryde og varmede den til 21 grader:
 Så kom der en spiseske kærnemæl i:
 Og så stod den et døgn i køkkenet:
 Efter et døgn:
 Og efter endnu et døgn:
 Den smagte rigtig dejligt og det tog ikke lang tid indtil den var væk da vi brugte den samme afte til madlavningen.

Smør

1/4 piskefløde i en dåse:
 Så blev den rystet i flere minutter:
 Væsken blev hældt fra:
 Og den blev igen rystet:
Smøret smagte også rigtig dejligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar